Saturday 14 January 2012

tip mudah untuk hidup mewah



Rase2 korang nak tk hidup mewah??eh dah tahu buat2 tanya plak kn..heheheh.
tahu2...:D.
awak2..nak tanye ni..
kenal tak Dr Irfan Khairi???..beliau adalah penulis buku-buku terlaris dan speaker dalam bidang membina kekayaan dan kejayaan taw...
okey2...sedikit tips dr Dr Irfan Khairi sy nk kongsikan ni..tp kn ....\*_^/..sy dah edit sikit gne ayat sy sendiri..harap faham la ye ape yang sy nk kongsikan ni:)).."ehem2 cik mawar kongsi2 gak kamo0 sendiri tu jgn lupa plak cuba okeyy untuk practiskan tips ni".peringat untuk diri.



  1. tak perlu kopi dan rokok.


 Tip pertama ni mungkin ramai dah mula mengeluh bukan??.hehe agak dah..wait2..tunggu sat2
biar sy jelaskan dulu,..terdapat satu istilah yang dikenali sebagai"the latter factor"oleh penulis David Bach yang membawa maksud,setiap hari sebelum korang nk pergi opis kn,boleh tak korang tak perlu singgah ke kedai kopi yang brand2(mahal2)..untuk secawan kopi(dan rokok)??


mungkin sudah menjadi tabiat kowt...nak singgah2 kt kedai dulu..perhabiskan duit paling koman pon mungkin RM 5..or lebih dr tu...cuba korang imaginasikan(bayangkan) la..kalau la dalam satu hari kita boleh simpan duit sekurangnye dalm RM 5..ataupon melaburkannya dalm pelaburan yang memberikan pulangan sebanyak 10% setahun,mungkin dalam masa 45 tahun akan datang,wang tersebut akan menjadi RM1.4 juta!!!! wawwww...(terkejut tak korang)heheh.katakanlah korang mula dr umo korang 2o tahun,,..boleh kaya weii..heheh..pikirkanlah...ye..


    2.potong kad kredit


okey sebelum nak bace tips yang kedua..masing2 kena pegang gunting siap2 cepat..!!.haha
cepat ambik gunting,lau takde cari okey sampai ade..bukak dompet,and then kalau rase2 ade kat kredit tu pat kluarkan ye..(ni bukan kes rompakan atau pon kes mengugut,memaksa ataupon yang sama waktu denganya)..heheh..bukan2..korang sendiri pon dah sedia maklumkan..okey sape2 yang tak tahu..meh nak bagi tahu,..korang tahu tak??kad kredit ni berhantu..heheh..


kad kredit itu hobinya nak perah duit korang je...,dgn caj interst yang tinggi menggunung..(wah tinggi tu wei...tak larat kowt agaknye korang nak daki..hahah)paling tinggi dalam industri kewangan(tidak termasuk ahlong!).seringkali kad kredit digunakan untuk perbelnjaan yang tidak sepatutnya korang nak belanja yang bukan2.alamatnya nanti korang sendiri akan terasa akibatnya..(kalau nak rasa try la).


katakanlah korang bayar interest kad kredit tu sebanyak 18%.Apa mknanya kalau simpanan korang dalam bank memberi korang pulangan 10% jer..??takde maknanya kan..simpanan korang takkn bertambah sekiranya duit korang "bocor"dek sebab bayaran caj2 kad kredit..


     3.jaga emosi


 Siapa cakap pompuan jer yang pro dalam shoping2..ni...ehem2..bukan golongan kami je.okey..lelaki pon apa kurangnya kan??.kajian menunjukkan walaupon pompuan ni lebih kerap membeli belah drpda lelaki,tetapi perbelanjaan lelaki ni lebih banyak nilainya.."tahu2..sedangkan abg sy sendiri pon macmtu hehehe"lelaki ni memang la jarang nak shoping2.,tapi kalau nak beli tu alang2,dia beli barang yang brand2..katanya la"lebih tahan lama,malas nak beli banyak2 kali benda yang sama".betul ke???


jaga emosi kita kalau nak pegi membeli belah okey..sebab 90% keputusan nak membeli adalah dr segi emosi.fahami bahawa semua perniagaan dalam dunia ni akan mengeksploit emosi korang untuk menarik belian korang.slalu tak terjadi bila korang keluar nak beli barang lain..tp bila dah sampai kedai,barang lain pulak korang nak beli..hehe maksudnya tkde dalam senarai yang korang nak beli la kan...




4.pakar dalam satu bidang kewangan


korang takyah la sampai nak kena jadi pakar dlm semua bidang kewangan,korang dah jd pakar dalam satu bidang kewangan pon dah cukup..mksudnya pilih satu bidang kewangan n korang dalami sebaik mungkin,.mungkin korang minat dalam bidang pelaburan ke,kalau mcmtu korang boleh la dalami ilmu pelaburan betul2..tak pon korang minat dalam hal2 tanah ke.,tak pon nak niaga kat internet,kt citu korang boleh la nak kaji selidik,buku2 berkaitan yang korang minat tu.


dengan mendalami sesuatu bidang tersebut,korang boleh la pelajari mamcmne nak gandakan kewangan korang tu.tu je dah boleh buat korang hidup mewah.


5.jangan baca je


mempunyai ilmu sahaja tanpa nak mengaplikasikannya adalah kerugian yang amat besar.jangan sekadar bace je,lakukan sesuatu untuk mengubah hidup korang..:)))lakukan perkara2 yang mudah inilah yang akan membuatkan kita hidup mewah..
by-RS-


agak2 ape korang nak buat bila ade duit banyak ni..:)))






"renungan bersama,...bila kita dikurniakan rezeki yang melimpah ruah,jgn lupa ucap Alhamdulillah,..dan jangan sesekali kita lupa pada yang tidak mampu,..kerana sebahagian rezeki dan kemewahan kita bukanlah milik kita,tetapi milik orang lain yang lebih memerlukan.:))"



No comments:

Post a Comment